چرا در صندوق‌‌ها سرمایه‌گذاری کنیم؟

منتشر شده در: ۲۰۲۱/۱۲/۷،‏ ۱۹:۱۲

سرمایه گذاری در بورس اگرچه گزینه مناسبی برای حفظ ارزش پول و همچنین دستیابی به بازدهی مثبت است اما نیاز به آموزش و آگاهی دارد. علاوه بر آن، سرمایه گذار باید روزانه بازار را رصد کند و دید مناسبی از وضعیت سبد سهام خود داشته باشد. این موارد جدا از ریسک‌پذیری لازم جهت ورود به بازار سرمایه است. اما آیا راهی وجود دارد که سرمایه گذار با دور زدن موارد ذکر شده در بورس سرمایه گذاری کند؟ جواب مثبت است:  صندوق‌ سرمایه گذاری

صندوق سرمایه گذاری چیست؟

یک سرمایه گذاری خوب چه ویژگی‌هایی دارد؟ شاید اولین جوابی که به ذهن شما برسد ثبات و بازدهی مثبت و ریسک پایین است. سه خصوصیتی که در صندوق سرمایه گذاری جز اولویت‌ها است.

صندوق سرمایه گذاری یک نهاد دارای مجوز از سازمان بورس و اوراق بهادار است که با تجمیع وجوه و سرمایه خریداران، بر اساس اطلاعات روز و به کارگیری کارشناسان زبده اقدام به سرمایه گذاری در شرکت‌های بورسی، یا خرید اوراق قرضه و اوراق مشارکت و طلا و سکه و ... می‌کند.

در حقیقت ورود به بورس به دو روش مستقیم و غیر مستقیم برای شهروندان تعریف می‌شود. ورود مستقیم ایجاد سبد خرید و مدیریت پورتفوی توسط خود سهامدار است و روش دوم سپردن مدیریت خرید و فروش به کارشناسان و عضویت در صندوق سرمایه گذاری یا استفاده از خدمات سبدگردانی اختصاصی.

ارکان صندوق سرمایه گذاری

صندوق سرمایه گذاری مانند بسیاری از نهادهای مالی دیگر، سلسله مراتب و نظام مشخصی دارد. از جمله مهمترین آن‌ها می شود به مدیر صندوق، ضامن نقد شوندگی، کارگزار، مدیر ثبت، حسابرس و متولی اشاره کرد.

برای اطمینان از عملکرد مثبت یک صندوق سرمایه گذاری، توجه به حسن سابقه مدیران صندوق، وابستگی به نهاد مالی بزرگ‌تر، سنجش سود و زیان ماه‌های گذشته و حساب‌رسی مالی آن ضروری است.

انواع صندوق سرمایه گذاری

صندوق‌های سرمایه گذاری بر اساس نوع معاملات به دو نوع ETF  و صدور و ابطال و همچنین بر اساس نوع دارایی به صندوق‌های درآمد ثابت، سهامی، مختلط، طلا، زمین و ساختمان، پروژه، جسورانه، نیکوکاری، شاخصی و .... تقسیم بندی می‌شوند.

صندوق ETF

صندوق‌های سرمایه گذاری قابل معامله یا ETF، همانطور که از اسم آن پیدا است، از طریق سامانه معاملاتی کارگزاری‌ها، قابل خرید و فروش هستند.

معامله در این صندوق‌ها تفاوتی با خرید و فروش سهم‌های عادی ندارد. به همین خاطر این صندوق‌ها از نقدشوندگی بالایی برخوردار هستند.

دارایی این نوع صندوق‌ها می‌تواند اوراق قرضه و مشارکت و سهام شرکت‌های بورسی باشد.

از مزایای این صندوق‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • نقدشوندگی آنی
  • کارمزد اندک
  • تنوع سرمایه گذاری
  • سهولت در روند سرمایه گذاری
  • شفافیت
  • معافیت مالیاتی

صندوق هستی بخش آگاه که با نماد «آگاس» معامله می‌شود، یکی از پرطرفدارترین صندوق‌های etf است و به عنوان صندوق 5 ستاره بازار سرمایه ایران شناخته شده است.

صندوق‌های مبتنی بر صدور و ابطال

سهامدار برای مشارکت در صندوق‌های سرمایه گذاری مبتنی بر صدور و ابطال نیاز است به شعبه صندوق یا وب سایت و سامانه اختصاصی آن مراجعه کند. واحدهای این صندوق‌ها در بازار بورس خرید و فروش نمی‌شوند و سامانه‌ای اختصاصی دارند.

در صندوق‌های صدور و ابطال سهامدار برای فروش بخش یا همه سهم خود باید درخواستی را در سایت صندوق به ثبت برساند.

فروش سهم بر اساس قیمت NAV ( ارزش خالص دارایی) در فردای معاملات انجام می‌گیرد و وجه بین 3 تا 7 روز کاری به حساب سهامدار واریز می‌شود.

صندوق با درآمد ثابت

همانطور که گفتیم صندوق‌ها بر اساس نوع سرمایه گذاری به انواع مختلفی تقسیم بندی می‌شوند. صندوق با درآمد ثابت مطمئن‌ترین صندوق سرمایه گذاری برای افرادی است که خیال ریسک کردن در بازار بورس را ندارند.

بیش از 90 درصد دارایی این نوع صندوق‌ها در ابزارهای درآمد ثابت مانند سپرده‌های بانکی، اوراق خزانه، اوراق مشارکت و اوراق قرضه و ... سرمایه گذاری شده است.

بعضی از این صندوق‌ها پرداخت سود ماهانه دارند و سود بعضی دیگر از طریق افزایش قیمت واحدها به دست سرمایه‌گذاران می‌رسد.

کارگزاری آگاه با تاسیس صندوق‌های متنوع سرمایه گذاری این امکان را برای سهامداران ایجاد کرده تا بر اساس نیاز و انتخاب خود بتوانند از مزایای حضور کم ریسک در بازار بورس بهره‌مند شوند.

صندوق درآمد ثابت «یاقوت» که در سال 1399 تاسیس شده، از جمله صندوق‌های درآمد ثابت کارگزاری آگاه است که با استقبال سهامداران رو به رو شده است. صندوق همای آگاه نیز از جمله صندوق‌های درآمد ثابت و با پرداخت سود ماهانه است.

صندوق سرمایه گذاری در سهام

 اگر فرد ریسک‌پذیری هستید، صندوق سرمایه گذاری در سهام گزینه مناسبی برای شما است. این صندوق‌ها با سرمایه گذاری 70 درصدی در سهام شرکت‌های بورسی، ریسک بالاتری نسبت به صندوق‌های درآمد ثابت دارند.

البته باید در نظر داشت که مدیریت صندوق‌ها به افراد زبده و کارشناسان خبره بورسی محول شده تا ضرر و زیانی متوجه سرمایه سهامداران نشود.

در صندوق‌های سهامی، سود ثابتی وجود ندارد و سود کسب شده بر اساس تفاوت قیمت بین خرید و فروش سهم صندوق است.

برای مثال صندوق مشترک آگاه از نوع صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سهام است و با مدیریت حرفه‌ای، توانسته است به پربازده‌ترین صندوق سرمایه‌گذاری در کشور تبدیل شود.

صندوق مختلط

اگر نه تماما ریسک‌پذیر هستید و نه می‌خواهید از هیجانات بازار سرمایه دور بمانید و علاقه دارید سهمی در سود و زیان کل بازار داشته باشید؛ صندوق‌های مختلط گزینه مناسبی برای شما هستند.

در این نوع صندوق‌ها بیش از نیمی از سرمایه صندوق در شرکت‌های بورسی و مابقی در دارایی‌های ثابت سرمایه گذاری می‌شود.

این صندوق‌ها به نسبت صندوق‌های درآمد ثابت پتانسیل سودآوری بیشتری دارند اما ریسک ضرر و زیان نیز در آن‌ها بیشتر است.

در این صندوق‌ها نیز مانند صندوق‌های در سهام سود ثابتی وجود ندارد.

سخن آخر

صندوق سرمایه گذاری گزینه مناسبی برای سهامدارانی است که ریسک‌پذیری کمتری در سرمایه گذاری دارند. این صندوق‌ها با مدیریت افراد زبده و کارشناسان بورسی، تضمین می‌دهند بهترین انتخاب را جهت سوددهی سرمایه شما داشته باشند. کارگزاری آگاه با افتتاح صندوق‌های متنوع سعی دارد متناسب با هدف گذاری مشتریان، تجربه‌ای متفاوت از سهامداری را رقم بزند.