راهنمای جامع حل تمرین پایتون + مثال

منتشر شده در: ۲۰۲۴/۳/۱۱،‏ ۹:۲۵

راهنمای جامع حل تمرین پایتون + مثال

با توجه به کاربرد گسترده اینترنت و کامپیوتر، برنامه نویسان موقعیت های شغلی زیادی دارند. از این رو باید با تمرین مستمر و تسلط بر زبان های برنامه نویسی قدرتمند مانند پایتون، مهارت های خود را ارتقا دهند.

راهنمای جامع حل تمرین پایتون

مقدمه

عصر جدید با فناوری اطلاعات و ارتباطات شناخته می شود. مهارت های مختلفی در این دوران باعث رشد و ترقی می گردد که یکی از مهمترین آنها برنامه نویسی است. برنامه نویس برای انجام فعالیت های شغلی و حرفه ای خود به تمرین زیادی نیاز دارد. در ادامه ضمن آشنایی با یکی از زبان های برنامه نویسی محبوب با عنوان پایتون، یک مثال کاربردی ارائه خواهیم کرد.

پایتون چیست؟

پایتون (Python) یکی از محبوب ترین زبان های برنامه نویسی است که بیش از 8 میلیون کاربر در سراسر جهان دارد. این زبان در سال 1980 توسط یک برنامه نویس هلندی ایجاد شد و امروزه به عنوان یک زبان برنامه نویسی مهم شناخته می شود. از این رو یادگیری آن برای تمام برنامه نویسان حرفه ای ضرورت دارد.

این زبان قدرتمند برای تولید انواع سایت، هوش مصنوعی، بازی، اپلیکیشن های موبایلی، داده کاوی و یادگیری ماشین کاربرد گسترده دارد.

پایتون چیست؟

الگوریتم کلی برای حل تمرین پایتون

حل تمرین پایتون مانند هر زبان برنامه نویسی دیگری به یک روند و الگوریتم خاص نیاز دارد. روند را می توان به دو سطح مقدماتی و اجرایی تقسیم بندی نمود. در ادامه مراحل به زبان ساده تشریح می گردد.

مرحله مقدماتی حل تمرین پایتون

این مرحله شامل چهار گام است.

تعریف مسئله: در مرحله اول باید مسئله با دقت تعریف شده و خواسته (سوال) و نیازهای آن درک شود. انجام صحیح این مرحله در انجام پروژه پایتون اهمیت زیادی دارد.

آشنایی با داده ها: در مرحله دوم باید مطمئن شوید که همه داده های مورد نیاز حل مسئله را در اختیار دارید. همچنین نوع و شکل داده ها و چگونگی کار با آنها بررسی شود. در پایتون داده ها انواع مختلفی دارند مانند داده های عددی، توالی، نقشه برداری، مجموعه و بولی.

تحلیل مسئله: تجزیه و تحلیل مسئله به معنای تبدیل آن به بخش های کوچکتر و مسئله های فرعی است. این تبدیل باید به شفاف سازی و مسئله های کوچک قابل حل بینجامد.

طراحی الگوریتم: حالا نوبت به طراحی الگوریتم می رسد. چه طرحی را برای حل مسائل قسمت قبلی دنبال می کنید. طراحی الگوریتم باید جایگاه ساختارهای کنترلی (مانند حلقه ها و شرط ها)، توابع و متغیرها را به طور دقیق مشخص کند. برای انجام این مرحله دقت و زمان کافی صرف کنید تا بهره وری شما افزایش یابد.

مرحله اجرایی حل تمرین پایتون

تا اینجا به مهارت های ریاضی، حل مسئله و تفکر منطقی احتیاج داشتید. از اینجا به بعد مهارت های کدنویسی در پایتون مورد نیاز خواهد بود. حل تمرین پایتون از این اینجا آغاز می شود. این مرحله نیز شامل 4 گام است.

طراحی الگوریتم: الگوریتم طراحی شده در قسمت قبل را به زبان برنامه نویسی پایتون تبدیل نمایید.

تست و اشکال زدایی: بعد از اینکه الگوریتم به صورت کامل در پایتون پیاده سازی شد، نوبت به تست می رسد. با حالت های مختلف برنامه خود را تست کرده و اشکالات احتمالی را بررسی و رفع کنید. مطمئن شوید که برنامه برای همه حالات ممکن درست عمل می کند.

بهینه سازی و بهبود: ممکن است در حین تست و اشکال زدایی متوجه شوید می توان برخی قسمت ها را بهبود داد یا تقویت نمود. اگر روش ها یا الگوریتم های بهتری برای حل مسئله پیدا کردید، در این مرحله تغییرات لازم را اعمال کرده و کدنویسی خود را تا حد ممکن بهینه کنید.

مستندسازی: در مرحله آخر مطمئن شوید که کدنویسی ها به درستی و با دقت مستند سازی شده و برای دیگران قابل فهم است.

مراحل یاد شده برای تمام تمرین های پایتون قابل استفاده است. در ادامه حل یک مثال ساده را خواهید دید.

انجام پروژه پایتون

حل تمرین کاربردی پایتون

برای کسب مهارت در یک زبان برنامه نویسی، حل تمرین های متنوع ضرورت دارد. فرقی نمی کند که مبتدی هستید یا حرفه ای، حل تمرین متناسب با سطح خود، باعث نهادینه شدن و ارتقا مهارت می گردد. مثالی که در ادامه می آید مقدماتی است. برای دریافت تمرین های بیشتر با جواب می توانید به سایت الو تمرین مراجعه فرمایید.

سوال: برنامه ای در پایتون بنویسید که نمرات دانشجویان را دریافت کرده و میانگین آنها را محاسبه و چاپ نماید.

درک مسئله و تجزیه و تحلیل آن مرحله ابتدایی حل مسئله است. دقت کنید که تعداد دانشجویان مد نظر نیست. پس به سادگی می توان لیستی از نمرات را تعریف کرده و میانگین را محاسبه نمود.

به کد زیر دقت کنید:

scores= [12.5,10,14,18.5]

print(sum(scores)/len(scores))

جمع بندی

برنامه نویسی یکی از مهارت های حرفه ای است که در بسیاری مشاغل مورد نیاز است. با توجه به کاربرد گسترده کامپیوتر، موبایل و اینترنت، برنامه نویسان درآمدهای خوبی کسب خواهند کرد به شرطی که از مهارت کافی برخوردار باشند. پایتون یکی از زبان های برنامه نویسی محبوب و پرکاربرد در دنیاست. برای مهارت در این زبان برنامه نویسی، به حل تمرین مستمر نیاز دارید. برای دسترسی به تمرینات مختلف همراه با جواب، به سایت الو تمرین مراجعه فرمایید.