بهترین سوره برای اموات

منتشر شده در: ۲۰۲۲/۸/۲،‏ ۱۰:۳۱

بهترین سوره برای اموات

بهترین سوره برای اموات

برای قرائت بهترین سوره برای اموات باید از یک روحانی مطلع جویا شوید، قرائت قرآن بر سر مزار باعث تصلی خاطر بازماندگان و طبق احادیث باعث آرامش روح مرحوم یا مرحومه خواهد شد، این امر باید توسط فردی از خانواده یا یک قاری یا روحانی صورت بگیرد که بر قرائت و قوائد تسلط دارد و عبارات و آیه ها را بدون اشتباه نخواند، عموما در مجالس ختم این مورد توسط قاریانی که در سر مزار ها حضور دارند، صورت میگیرد.

از بین سوره های موجود در قرآن برخی سوره ها هستند که به دلیل اشاره به قیامت یا به عمل صالح و مرگ دارای ثواب بیشتری برای قرائت در سر مزار هستند مانند سوره یاسین البته نا گفته نماند که همه سوره های قرآن دارای ارزش یکسانی هستند اما برخی از سوره ها به دلایلی در سر مزار قرائت می شوند.

پس از فوت اقوام، دوستان و آشنایان معمولا بازماندگان به دنبال این هستند که برای شادی روح تازه گذشته اعمال مستحب انجام دهند، خیرات کنند، فاتحه بخوانند و یا سوره‌هایی از قران را تلاوت نمایند. طیق آیات و روایات سوره‌هایی هستند که بهتر است برای کسانی که تازه فوت شده اند خوانده شود. در ادامه به طور خلاصه به معرفی سوره‌ها و اعمال مستحب برای شادی روح اموات می‌پردازیم.

تلاوت قرآن بر مزار  

علاوه بر خواندن فاتحه که شامل یک حمد و سه سوره توحید است، خواند سوره های دیگری نیز برای مردگان توصیه شده است. از جمله سوره‌هایی که توصیه به خواندن آن شده است سوره ملک است. این سوره را نجات دهنده از عذاب در شب اول قبر معرفی کرده‌اند. و به خواندن آن بسیار توصیه شده است. سوره قدر «انا انزلناه…» نیز ( به تعداد هفت بار) جزو سوره هایی است که عموما بر سر قبر تازه گذشته تلاوت می‌کنند.

علاوه بر دو مورد گفته شده، خواندن سوره یس نیز برای اموات خوب است و سبب شادی و آرامش روح آن‌ها می‌‍شود. از دیگر سوره‌ها می‌توان به سوره‌های واقعه، صافات و احزاب و الرحمن اشاره کرد. علاو بر سوره‌هایی که بهتر است خوانده شوند خواندن تعدادی از آیات بعضی از سوره‌ها نیز توصیه شده است. مواردی چون: آیه الکرسی، سه آیه آخر سوره بقره و آیه 54 سوره اعراف

برای شادی روح اموات چه سوره ای بخوانیم

سوره سر قبر صوتی

یکی از آداب دیرینه برای افرادی که مرحوم می شوند، قرائت سورهای مختلف قرآن بر سر مزار آن ها می باشد. این کار هم از آن جهت صورت می گیرد که قرآن کلام الله تعالی می باشد و قرائت آن باعث ایجاد ارتباط بیشتر با معنویات و خداوند برای  بازماندگان می شود و هم برای آمرزش مرحوم یا مرحومه می باشد. این مساله بسیار حائز اهمیت است که قرآن به صورت درست خوانده شود و ایرادی در نحوه قرائت یا تلفظ وجود نداشته باشد، چون هرگونه ایرادی باعث می شود که معانی تغییر پیدا کند و این امر تقبییح شده است.

برای همین آوردن یک قاری قرآن که موارد را درست ادا کند بسیار دارای اهمیت می باشد، و این امر ثواب کار را نیز دوچندان می کند چون قاریان قرآن بهشت زهرا اغلب افراد نیازمندی می باشند که قرائت قرآن توسط آنان و دادن هدیه ای به آنان که فاتحه ای برای مرحوم یا مرحومه شما نیز بخوانند خالی از لطف نیست.

قرآن برای مرده شب اول قبر

شب اول قبر از جمله پدیده های ترس آور برای زندگان و مردگان است، روایت های بسیاری در خصوص اعمال این شب گفته شد است، از فشار قبر از پرسش و پاسخ نکیر و منکر و غیره. برای همین مساله اعمال بسیار زیادی برای شب اول قبر ذکر شده است که این اعمال را بازماندگان انجام می دهند، تا آن فرد، عذاب و درد رنج کمتری بکشد، این مساله بسیار جالب توجه می باشد که فرزند بزرگتر مسئولیت این امور را باید به عهده بگیرد و این یک وظیفه شرعی می باشد.

بهترین خیرات برای اموات

برای اموات معمولا خیرات می دهند تا روح آنان قرین آرامش قرار بگیرد، این مساله از آن جهت مورد توجه می باشد که از هر فردی که این نذری را میل می نماید، تقاضا می شود، صلوات  و فاتحه ای هم برای مرحوم بخواند، این مساله بسیار مهم است. زیرا شیرین کردن دهان افراد با خیرات و به یا انداختن آن مرحوم باعث ثواب بیشتر خواهد بود برای عزیز فوت شده.

سوره نور برای اموات

یکی از جالب ترین سوره های قرآن سوره نور می باشد، این سوره که جزو سوره های می باشد که در مدینه نازل شده اند.  از مهم ترین خواصی که برای سوره نور گفته شده است، خواندن آن برای  گرفتن حاجت می باشد، این مساله از آن جهت در مجلس ختم جالب توجه است، که ما این سوره را بخوانیم تا به حاجات خود برسیم، زیر این سوره از این قصد خواص بسیار زیادی دارد. هم چنین برای رزق و روزی نیز بسیار مفید است.

سوره برای اموات

بهترین دعا برای اموات چیست؟

افرادی که عزیزان خود را از دست می دهند، متحمل درد و غم بسیاری می شوند، برای جبران این غم و تصلی خاطر خود و آرامش عزیز از دست رفته، همیشه سعی می کنند با انجام برخی از امور آرامش نسبی بدست آورند، یکی از این کارها که می کنند، قرائت دعا می باشد، قرائت دعاهای بسیاری در روایت ها آمده است که دارای ثواب می باشد، دعاهایی برای آمرزش گناهان و دریافت اجر اخروی ، دعاهایی که اعلام همبستگی و وابستگی با اسلام و آیین مذهبی شیعه را داشته باشد.

استغفار برای اموات

یکی  دیگر از مواردی که خانواده مرحوم بسیار درگیر آن می شوند، مساله استغفار از گناهان مرحوم است، مرگ پدیده ای است که ما همیشه برای دیگران می بینیم و برای همین است که با این مساله غریبه ایم، اما این شتری است که دم منزل همه می خوابد، و نباید از این مساله غفلت نمود. وقتی فردی دستش از دنیا کوتاه می شود، دیگر جایی برای دست یازیدن و انجام امورات ندارد، اگر اشتباهاتی کرده است، اکنون چشم انتظار بازماندگان است، تا برای وی طلب آمرزش نمایند، قرائت فاتحه، برگزاری مجالس و توزیع خیرات و غیره می توانید برای وی طلب آمرزش نماید.

نتیجه گیری

در این مطلب سعی کردیم اطلاعاتی در خصوص بهترین سوره برای اموات به شما ارائه دهیم که فلسفه قرائت سوره بر سر مزار اموات به چه صورت است، و این مورد که قرائت چه سوره هایی برای اموات بهتر است و اینکه اگر سوره بدون ایرادات قرائتی خوانده شود، بهتر خواهد بود. برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید با ما در تماس باشید.

برای اموات چه بخوانیم