تفاوت‌های اصلی هاست لینوکس و هاست ویندوز

منتشر شده در: ۲۰۲۲/۸/۱۰،‏ ۱۰:۲۴

تفاوت‌های اصلی هاست لینوکس و هاست ویندوز

برای راه‌اندازی یک وب‌سایت بعد از ثبت دامنه باید سرویس هاست، مناسب با نیاز خود را تهیه کنید. در اینجا سوالی که پیش می‌آید این است که کدام هاست را تهیه کنی،‌ هاست ویندوز و یا هاست لینوکس؟ برای پاسخ به این سوال بهتر است اول تفاوت‌های اصلی هاست لینوکس و هاست ویندوز را پیدا کنید. ما در این مقاله سعی داریم تفاوت‌های اصلی هاست لینوکس و هاست ویندوز را برای شما توضیح دهیم تا بتوانید مناسب‌ترین هاست را برای کسب‌وکار و وب‌سایت خود خریداری کنید. با ما در این مقاله همراه باشید تا از جامع‌ترین توضیحات را درباره تفاوت هاست آگاه شوید.

نمونه یک رکمونت

 

 

 

هاست چیست؟

هاست (به انگلیسی Host) یا هاستینگ فضا و منابعی از یک کامپیوتر یا سرور است که اجازه بارگذاری اطلاعات را به افراد می‌دهد. ویژگی اصلی این کامپیوتر یا سرور، اتصال آن به اینترنت پرسرعت و روشن بودن دائمی آن است.

"هر کامپیوتری می‌تواند یک سرور باشد اما از آنجا که هزینه‌های مورد نیاز برای فراهم کردن تجهیزات و نرم‌افزارهای لازم یا نیروی پشتیبانی برای صاحبان همه وبگاه‌ها به صرفه نیست لذا شرکتهایی این مسئولیت را می‌پذیرند و با فراهم آوردن لوازم کار در سطح وسیع بخشی از فضای دیسک سخت سرورهای خود را به صورت اجاره‌ای در اختیار متقاضیان قرار می‌دهند. به این شرکت‌ها که خدمات میزبانی وب یا هاستینگ ارائه می‌کنند در اصطلاح «میزبان» یا «هاست» می‌گویند." منبع: ویکیپدیا

هاست‌ها آدرس IP مخصوص به خود را دارند که در یک شبکه TCP/IP قرار گرفته‌اند و شامل اطلاعاتی مانند شماره محلی دستگاه و شماره شبکه‌ای است که به آن‌ها تعلق دارد.

هاست لینوکس چیست؟

هاست لینوکس، میزبانی‌وب با سیستم عامل لینوکس است که به صورت تکنولوژی منبع باز می‌باشد و امکان تغییرات در هسته سیستم عامل را به توسعه‌کنندگان می‌دهد. منبع باز بودن سیستم عامل لینوکس یکی از دلایل محبوبیت زیاد آن در بین کاربران است. بدون وجود هاست یک وب‌سایت در دنیای اینترنت نمی‌تواند حضور داشته باشد.

خدمات و سرویس‌های هاست لینوکس مقرون به صرفه و مناسب برای استفاده کاربران هستند. هاست لینوکس برتینا از زبان‌های برنامه‌نویسی ‌PHP، Ruby و Java پشتیبانی می‌کند و بهترین عملکرد را به کاربران ارائه می‌دهد. همچنین برتینا ارائه‌دهنده هاست لینوکس در دو موقعیت ایران و اروپا با بالاترین امنیت به کاربران است.

هاست ویندوز چیست؟

هاست ویندوز، میزبانی‌وبی بر سرور است برای وب‌سایت‌ها که با استفاده از سیستم عامل ویندوز ارائه می‌شود. صاحب امتیاز این هاست شرکت مایکروسافت است.

هاست ویندوز از زبان‌های برنامه‌نویسی Net core و ASP پشتیبانی می‌کند که زبان ASP تنها در هاست ویندوز قابل اجرا است. برای زبان ASP و ویندوز از بانک اطلاعاتی SQL Server و برای PHP و لینوکس از بانک اطلاعاتی My SQL استفاده می‌شود.

برای بیش‌تر کسب‌وکارها میزبانی‌وب ویندوز بهترین گزینه است به دلیل وجود ویژگی‌های خاصی که به همراه خود دارد. هاست ویندوز برتینا در دو موقعیت ایران و اروپا با بالاترین سرعت، کیفیت و امنیت به کاربران ارائه می‌شود.

برنامه‌هایی مانند ASP و ASP.NET و MSSQL به هاست ویندوز نیاز دارند. ممکن است برای اجرا برخی از برنامه‌ها نیاز به خرید مجوز داشته باشید. برنامه‌های Microsoft Exchange و Microsoft Sharepoint از جمله این برنامه‌ها است.

تفاوت‌های اصلی هاست لینوکس و هاست ویندوز چیست؟

هنگامی که قصد راه‌اندازی یک وب‌سایت برای کسب‌وکار خود را دارید با انتخاب مهمی روبرو هستید،‌ آیا باید سرور خود را روی لینوکس یا ویندوز اجرا کنید؟

با ما در این مقاله همراه باشید تا تفاوت هاست لینوکس و هاست ویندوز را متوجه شوید تا به راحتی هاست مورد نظر خود را انتخاب کنید.

  • کنترل پنل

هاست ویندوز و هاست لینوکس از کنترل پنل‌های متفاوتی استفاده می‌کنند.

هاست لینوکس کنترل پنل سی‌پنل را به کاربران خود ارائه می‌دهد. سی‌پنل یک رابط گرافیکی به صورت آنلاین است که مبتنی بر سیستم عامل لینوکس است که به عنوان کنترل پنل برای مدیریت وب‌سایت استفاده می‌شود. سی‌پنل امکان مدیریت و انتشار محتوا در وب‌سایت خود را به شما می‌دهد.

هاست ویندوز از کنترل پنل پلسک استفاده می‌کند که این کنترل پنل یک نرم‌افزار تحت سرور است که به ما اجازه اشتراک‌گذاری منابع فیزیکی سرورها را می‌دهد و از آن‌ها به عنوان وسیله راب گرافیکی تحت‌وب استفاده می‌کند. پلسک (Parallels plesk panel) یکی از رقبای اصلی کنترل پنل سی‌پنل است.

  • توزیع

سیستم عامل سرورهای هاست لینوکس، لینوکس است و سیستم عامل سرورهای هاست ویندوز، ویندوز سرور است. سیستم عامل ویندوز توسط شرکت مایکروسافت ارائه می‌شود اما سیستم عامل لینوکس توزیع‌های مختلفی دارد که توسط شرکت‌هایی مانند سنت او اس، رد هت، اوبونتو و … ارائه می‌شود. سیستم عامل لینوکس قابلیت توسعه دارد اما سیستم عامل ویندوز تنها قابل خریداری از مایکروسافت است و قابلیت توسعه ندارد.

تفاوت هاست لینوکس و وردپرس

  • وب‌سرور

وب‌سرور مورد استفاده در سرورهای هاست لینوکس، بیش‌تر آپاچی است که از زبان‌های برنامه‌نویسی PHP و Python پشتیبانی می‌کند اما وب‌سرور مورد استفاده در سرورهای هاست ویندوز IOS است که از زبان‌های برنامه‌نویسی ASP و NET پشتیبانی می‌کند. صاحب امتیاز این زبان‌های برنامه‌نویسی، شرکت مایکروسافت است. بطور کلی سرویس‌های لینوکسی نسبت به سرویس‌های ویندوزی از نرم‌افزارهای بیش‌تری پشتیبانی می‌کنند.

  • فن‌آوری

شاید بتوان تکنولوژی را مهم‌ترین تفاوت هاست لینوکس و ویندوز دانست. لینوکس از بعضی نرم‌افزارهای سفارشی استفاده می‌کند و قابلیت پشتیبانی از اکثر زبان‌های برنامه‌نویسی دارد، در حالی که ویندوز از نرم‌افزار مخصوص مایکروسافت برای اجرا و مدیریت داده‌ها استفاده می‌کند. لینوکس روی MySQL کار انجام می‌دهد و سرور ویندوز از MSSQL برای انجام کارهای خود استفاده می‌کند. همچنین هاست ویندوز از ASP.NET به عنوان زبان برنامه‌نویسی اصلی استفاده می‌کند.

این‌ها فناوری‌های گسترده‌ای نیستند و اکثر برنامه‌نویس‌های مبتدی باید زمان قابل توجهی را برای مسلط شدن بر آن‌ها صرف کنند. Windows Server Datacenter و MSSQL در شرکت‌های بزرگ برای توسعه سرورهای اختصاصی استفاده می‌شوند.

اگر فکر می‌کنید پروژه‌های آینده شما ممکن است شامل مدیریت پروژه‌های قدیمی از شرکت‌های بزرگ باشد، میزبانی ویندوز ایده خوبی است. همچنین، اگر به MSSQL یا ASP.NET برای استخدام آینده خود یا اجرای برنامه‌های کاربردی در وب‌سایت نیاز دارید، ویندوز راه حلی مطمئن است.

در بیش‌تر موارد دیگر، لینوکس باید به خوبی نیازهای شما را برآورده کند. MySQL محبوب ترین سیستم مدیریت داده است و نرم‌افزارهای پشتیبانی زیادی نیز دارد. این برنامه از PHP، Perl و Python پشتیبانی می‌کند که آن برای توسعه‌دهندگان قابل دسترسی است. به این ترتیب، اگر قصد دارید یک میزبان لینوکس را به تنهایی انتخاب کنید، باید با Apache یا NGINX آشنا شوید. لینوکس یکی از ساده‌ترین سیستم‌ عامل‌ها است.

  • قابلیت سفارشی‌سازی

یکی از مهم‌ترین تفاوت در بین هاست لینوکس و ویندوز، پتانسیل شخصی‌سازی آن است. لینوکس در این موضوع نیز پیشرو است. برای شروع، اگر صاحب یک سرور هستید، می‌توانید هر توزیع برای لینوکس را در آنجا نصب کنید. با ویندوز، شما فقط می‌توانید یک نسخه مجاز از Windows Server Datacenter را دریافت کنید.

تفاوت هاست وردپرس و ویندوز

لایه‌ای از قابلیت شخصی‌سازی آسان‌تر در میزبانی لینوکس وجود دارد. پلتفرم‌های محبوب سازنده وب‌سایت مانند وردپرس، دروپال و جوملا همگی برای لینوکس ساخته شده‌اند. آن‌ها می‌توانند روی سرورهای ویندوز هم کار کنند، اما برای انجام این کار نیاز به کمی سرهم‌بندی است. بسیاری از برنامه‌های منبع باز که می‌توانند به شما در سفارشی‌سازی یک وب‌سایت یا سرور کمک کنند، ممکن است از ASP.NET نیز پشتیبانی نکنند و همین علت لینوکس را به گزینه بهتری تبدیل کند.

  • امنیت

در خیلی از مقالات خبری گفته شده است هاست سی‌پنل لینوکس دارای امنیت بیش‌تری نسبت به هاست ویندوز است که آن هم به دلیل وجود ویژگی‌های مربوط به سیستم عامل است. سیستم عامل لینوکس کد باز است و با توجه به این ویژگی، نرم‌افزارها و هاست لینوکس امنیت و پایداری بیش‌تری نسبت به هاست ویندوز دارد که به همین علت هاست لینوکس دارای محبوبیت در بین طراحان وب و برنامه‌نویس‌ها است. همچنین به دلیل استفاده بیش‌تر کاربران کامپیوتر از سیستم عامل ویندوز استفاده می‌کنند این موضوع باعث شده تا درصد زیادی از حملات ویروس‌ها به این سیستم عامل باشد. البته امنیت بیش‌تر به مدیران و تنظیمات سروری که عامل اجرا سرور هستند،‌ بستگی دارد.

  • سرعت

سرعت مهم‌ترین عامل در جلب رضایت کاربران است که اگر قصد مقایسه سرعت هاست لینوکس و هاست ویندوز را داشته باشیم باید به این موضوع توجه کنیم که بخش زیادی از سرعت وب‌سایت به سخت‌افزار سرور بستگی دارد نه نوع سیستم عامل اما به دلیل وجود ابزارهای بیش‌تر لینوکس برای بهینه‌سازی و افزایش سرعت وب‌سایت، می‌توان گفت هاست لینوکس در بعضی موارد از هاست ویندوز دارای سرعت بیش‌تری است.

هاست لینوکس یا هاست ویندوز، کدام را باید انتخاب کنید؟

انتخاب هاست لینوکس و یا هاست ویندوز انتخابی سخت برای کاربران است. در این مقاله سعی کردیم تا راهنمایی سریعی برای کمک به تصمیم‌گیری ارائه دهیم. سی‌پنل بیش‌تر نیازهای کاربران دارای وب‌سایت‌ها، وبلاگ‌ها یا ویکی‌های تجارت الکترونیک را پوشش می‌دهد.

اگر توسعه‌دهنده هستید این موضوع کمی سخت می‌شود. برای توسعه‌دهندگان با سابقه شرکتی، استفاده از سرویس‌های هاست ویندوز منطقی‌تر است، چون این همان چیزی است که بسیاری از شرکت‌ها برای سرورهای داخلی استفاده می‌کنند.

اگر زبان اصلی مورد استفاده شما PHP، Python یا Perl است، استفاده از هاست لینوکس بهتر می‌باشد. از این نکات برای انتخاب سیستم‌عامل مورد نیاز برای میزبانی خود استفاده کنید و بهتر است که درباره AWS و Azure بیشتر بدانید، زیرا این ابرها می‌توانند برای میزبانی سرورهای ویندوز و لینوکس استفاده شوند.

جمع‌بندی

در این مقاله سعی کردیم مهم‌ترین و اصلی‌ترین تفاوت‌های هاست لینوکس و هاست ویندوز را بیان کنیم. شما قبل از تهیه و انتخاب هاست لینوکس و یا هاست ویندوز بهتر است نیازهای مهم وب‌سایت خود را پیدا کنید و مشخص کنید وب‌سایت شما با چه زبان برنامه‌نویسی نوشته شده است. باید مطلع باشید که هاست ویندوز و هاست لینوکس از چه زبان‌های پشتیبانی می‌کنند تا با توجه به آن، هاست مورد نظر خود را انتخاب کنید. برای خرید هاست لینوکس و هاست ویندوز می‌توانید به وب‌سایت برتینا مراجعه کنید تا با مشاوره کارشناسان حرفه‌ای این مجموعه هاست مورد نظر خود را انتخاب و خریداری کنید.

#هاست #سایت