مراحل راه اندازی استارت آپ

منتشر شده در: ۲۰۲۱/۱۰/۱۸،‏ ۱۲:۲۸

واژه استارت آپ (Startup) یک واژه و مفهوم جدید در بین کسب و کارهای جهان و ایران است که در ادامه این مطلب به معرفی و بیان نکاتی مفید در رابطه با آن می پردازیم. پس تا پایان مطلب با ما همراه باشید.

استارت آپ چیست؟

با سرچ کوتاهی در اینترنت، متوجه می شوید که برای کلمه استارت آپ، معانی و تعاریف فراوانی توسط سایت های گوناگون ارائه شده است. به طور کلی، استارت آپ را می توان اینگونه تعریف نمود:
استارت آپ به پروژه ای گفته می شود که در آن یک تیم (متشکل از دو یا چند نفر) بر روی ایده ای خام (که معمولا نو بوده و برای اولین بار اجرا می شود یا اینکه کمتر به آن توجه شده است) کار کرده و محصولی را تولید می کنند. سپس این تیم زمینه را برای فروش آن محصول در بازار فراهم می کند. رشد استارت آپ ها معمولا سریع است. استارت آپ های موفق الزاما بر روی ایده ها و کارهای علمی پیچیده کار نمی کنند؛ بلکه تعداد زیادی از آن ها یک ایده از قبل اجرا شده را چند درصد بهتر اجرا کرده و همچنین در تولید و فروش آن محصول بهتر از رقبا عمل می کنند. 

 

استارت آپ چیست؟

 

تفاوت استارت آپ ها با کسب و کارها سنتی

استارت آپ ها تفاوت های زیادی با کسب و کارهای سنتی دارند که در ادامه به دو مورد از عمده ترین این تفاوت ها اشاره می کنیم:
 رشد استارت آپ ها به صورت مرحله ای می باشد:
یک استارت آپ مراحل رشد خود را به صورت مرحله به مرحله و از ایده تا راه اندازی کسب و کار طی می کند. این مراحل در کسب و کارهای سنتی بسیار کم و محدود به دو سه مرحله عمده می شوند. در واقع در کسب و کارهای سنتی یک تصمیم (مثلا راه اندازی یک مغازه) گرفته می شود و با استفاده از سرمایه شخصی، وام یا ... کسب و کار شروع می گردد. در رابطه با مراحل رشد استارت آپ، در بخش بعد صحبت خواهیم کرد.
 توسعه استارت آپ ها بر اساس مبانی علمی صورت می گیرد:
پیشرفت و حتی بازاریابی، تبلیغات و فروش در استارت آپ ها طبق مبانی علمی روز دنیا انجام می شود؛ پس هنگامی که به دنبال راه اندازی یک کسب و کار هستید، نیاز است دانش های جدیدی را در زمینه های گوناگون کسب و کار فرا بگیرید و برای رشد و توسعه اطلاعات و مهارت هایتان هزینه کنید. در کسب و کارهای سنتی، تمام مراحل کار را می توان از قدیمی های این کار، یا اطرافیان آشنا به این نوع کسب و کار فرا گرفت و نیاز به هزینه کردن برای آموزش های علمی و به روز نیست.

 

مراحل راه اندازی استارت آپ

 

مراحل راه اندازی استارت آپ

راه اندازی یک استار آپ مراحل گوناگونی دارد که در ادامه، به بیان این مراحل خواهیم پرداخت:
1. ایده استارت آپ خود را پیدا کنید:
اولین مرحله برای راه اندازی یک استارت آپ، داشتن یک ایده جذاب و قابل اجراست. بهتر است ایده ای کاملا یا نسبتا جدید برای اجرا پیدا کرده یا ایده ای جدید برای بهبود  کسب و کارها و ایده های اجرا شده بازار داشته باشید. به کمبودها و مشکلات مردم جامعه توجه کنید و راه حلی نوین برای آن ها بیابید. 
2. در مورد ایده خود تحقیق کنید:
پس از انتخاب ایده خود، در مورد آن تحقیقات لازم و کافی انجام دهید تا متوجه شوید ارزش وقت و سرمایه گذاری دارد یا خیر.
3. یک نمونه اولیه بسازید:
اگر استارت آپ شما قرار است محصول فیزیکی به افراد ارائه دهد، لازم است نمونه اولیه این محصول را بسازید.
4. نمونه اولیه خود را به تعداد اندکی از افراد ارائه کنید:
در این مرحله، جامعه هدف شما گسترده نیست و قرار است ایرادات کار خود و مشکلات محصولتان را متوجه شوید.

 

ایده و کسب و کار


5. ایده و کسب و کار خود را ثبت کنید:
پس از ارائه نمونه اولیه به جامعه هدف کوچک و بررسی و رفع ایرادات احتمالی محصول، لازم است ایده خود را به ثبت برسانید تا در آینده کسی نتواند ادعایی درباره کسب و کار و محصول شما مطرح کند.
6. سرمایه گذار پیدا کنید:
هر ایده ای برای برنده شدن در بازار، به سرمایه نیاز دارد. پس از موفقیت آمیز بودن مراحل ایده، تحقیق، ساخت نمونه اولیه و ثبت، حالا می توانید با نشان دادن مدارک و شواهد به سرمایه گذاران، نظر مثبت آنان را برای همکاری جلب کنید.
7. کسب و کارتان را راه اندازی کنید:
در صورت موفقیت آمیز بودن تمامی مراحل قبل، می توانید کسب و کار خود را راه اندازی نمایید.

ممنون از اینکه تا پایان این مطلب همراه ما بودید. در ادامه، پیشنهادی عالی برای افراد علاقه مند به سفر داریم و آن، استفاده از تورهای مسافرتی ارزان و به صرفه لحظه آخر است. در وب سایت لحظه آخر شما می توانید انواع تورهای داخلی (از جمله تور کیش لحظه آخر) و تورهای مسافرتی خارجی را با قیمت مناسب پیدا کرده و از آن ها برای ساخت تجربیات تازه و فراموش نشدنی، بهره ببرید.